Zašto je računovodstvo važno?
U poslovnom svijetu, odnosno na tržištu, upravljanje poslovanjem društva postalo je sve značajnije. Ono nije moguće bez upotrebe računovodstvenih podataka i informacija. Brojne informacije se koriste u računovodstvene svrhe te se tako oblikuju i računovodstvene politike. Računovodstvo je važan dio ukupnog informacijskog sustava društva koje osigurava prijeko potrebne informacije u procesu odlučivanja i upravljanja društvom.
Da bi se shvatila važnost računovodstvene politike u cjelokupnom računovodstvenom procesu potrebno je uzeti u obzir tko ih donosi, koji su razlozi za odabir istih i načine na koji ih objavljuju i provode. Odabir računovodstvene politike uvijek se mora temeljiti s temeljnim ciljem društva.
Definicije računovodstva i knjigovodstva
Računovodstvo je vještina evidentiranja, klasificiranja i sumiranja u novcu izraženih poslovnih transakcija kao i interpretacija rezultata te vještine.
Računovodstvo je informacijski sustav koji mjeri poslovne događaje, procesira informacije u financijske izvještaje te pomaže svojim korisnicima u donošenju poslovnih odluka.
Računovodstvo je vještina bilježenja, razvrstavanja, skraćenoga prikazivanja i interpretiranja u novčanom obliku izraženih poslovnih događaja.
Računovodstvo je uslužna, analitička disciplina ili sustav informacija. Računovodstvo kao takvo zainteresiranim korisnicima pruža kvantitativne financijske informacije koje im pomažu pri donošenju poslovnih odluka o upotrebi resursa kako poslovnim tako i neposlovnim subjektima. Kao opisna, odnosno analitička disciplina računovodstvo utvrđuje veliku količinu poslovnih događaja koji opisuju poslovnu aktivnost društva. Razvrstavanjem i sažimanjem smanjuje tu količinu podataka na one najbitnije i međusobno povezane stavke, koje pravilno grupirane i iskazane opisuju financijsko stanje, rezultate poslovanja i novčani tok određenog gospodarskog subjekta.
Kao sustav informacija, računovodstvo prikuplja i priopćava ekonomske informacije o poslovnom ili drugom subjektu širokom krugu osoba čije su odluke i djelovanja povezani s aktivnostima subjekta.
Knjigovodstvo je kronološka, sistematizirana, dokumentirana i strogo formalna evidencija svih nastalih individualnih poslovnih procesa i stanja koji zbog izražavanja u novčanoj jedinici mjere, daju sliku o cjelokupnom poslovanju društva.
Računovodstvena načela
Polazna su osnova za izradu i usvajanje računovodstvenih standarda koji predstavljaju daljnju razradu načela.
1. načelo troška
2. načelo objektivnosti
3. načelo priznavanja prihoda
4. načelo sučeljavanja prihoda i rashoda
5. načelo materijalnosti
6. načelo potpunog iskazivanja financijskih izvještaja
7. načelo konzistentnosti
8. načelo opreznosti
9. načelo usporedivosti
10. načelo jednakosti
Načelo troška nabave – evidentiranje poslovnih događaja prema trošku nabave odnosno nabavnoj vrijednosti. Računovodstvena evidencija se ne zasniva na sadašnjoj tržišnoj vrijednosti imovine nego na trošku nabave.
Načelo objektivnosti – financijski izvještaji su sastavljeni na temelju objektivnih i dokumentiranih podataka.
Načelo priznavanja prihoda – prihodi se bilježe u financijskim izvještajima kada su stvarno nastali a ne kada je novac zaprimljen. Uvjeti priznavanja prihoda su: da je roba stvarno isporučena, da su rizik i vlasništvo prešli sa prodavatelja na kupca, da se prodaja može vrijednosno izraziti te da nema neizvjesnosti naplate.
Načelo sučeljavanja prihoda i rashoda – uspoređuju se samo oni prihodi i rashodi koji se odnose na isto obračunsko razdoblje i koji su međusobno uvjetovani.
Načelo materijalnosti – pridržavanje onih načela koji imaju značajnu ulogu u stvaranju realne slike poslovanja izvještajnih subjekata. U skladu s tim, dopušta se odstupanje od onih pravila čija bi promjena stvorila značajne probleme u financijskom izvještavanju i koji bi za posljedicu ne bi imali poboljšanje kvalitete informacija sadržanih u financijskim izvještajima.
Načelo potpunog iskazivanja financijskih izvještaja – informacije se moraju prezentirati na jasan i razumljiv način. Izvještaje ne treba opterećivati svim detaljima, ne smije izostaviti one informacije koje su značajne.
Načelo konzistentnosti – zahtjeva dosljednu primjenu jednom usvojenih računovodstvenih politika.
Načelo opreznosti – načela u pravilu predstavljaju vodič za vrijeme poslovanja društva i tijekom evidentiranja poslovnih transakcija. Opreznost podrazumijeva uključivanje stupnja razboritosti u prosuđivanju u uvjetima neizvjesnosti tako da imovina i prihod nisu precijenjeni, a obveze i rashodi nisu podcijenjeni.
Načelo usporedivosti – da bi se mogli usporediti financijski izvještaji za više razdoblja, kao i financijski izvještaji drugih društava, u njima se trebaju objaviti usporedne i usporedive informacije za prethodno razdoblje za sve pozicije i iznose.
Načelo jednakosti – jednakost u interpretaciji i primjeni skupa računovodstvenih načela i politika društva.
Porezni propisi
- Opći porezni zakon (NN 115/16)
Članak 66. stavak 7. definira da se poslovne knjige i druge evidencije moraju voditi u skladu s načinom oporezivanja poreznog obveznika i prema temeljnim načelima urednog knjigovodstva. Obveznici poreza na dohodak vode jednostavno knjigovodstvo, a obveznici poreza na dobit dvojno knjigovodstvo.
- Zakon o porezu na dobit (NN 177/04 – 32/20)
Članak 5. stavak 1. definira da je porezna osnovica dobit koja se utvrđuje prema računovodstvenim propisima kao razlika između prihoda i rashoda prije obračuna poreza na dobit, uvećana i umanjena odredbama ovoga Zakona.
Odredbe o prihodima i rashodima i osnovici poreza na dobit također su određene ovim Zakonom.
- Međunarodni računovodstveni standardi (MRS)
−> MRS donosi Međunarodna federacija računovođa IFAC-asocijacija koja okuplja računovođe
−> strukturu međusobnog odnosa pretpostavke, načela i standarda moguće je prikazati na sljedeći način:
- opće prihvaćene pretpostavke (koncepti)
- opće prihvaćena načela
- opće prihvaćeni standardi
- Hrvatski standardi financijskog izvještavanja-HSFI
Hrvatski standardi financijskog izvještavanja su računovodstvena načela i pravila koja primjenjuje računovodstvena struka, a koriste se kod sastavljanja i prezentiranja financijskih izvještaja. Cilj HSFI-a je da društvima i prije svega vanjskim korisnicima pružaju sve potrebne podatke i informacije o novčanim tokovima, financijskom položaju i uspješnosti poslovanja.
Što nudimo klijentima
Škara Consulting d.o.o. za računovodstvene, knjigovodstvene usluge, revizijske djelatnosti i porezno savjetovanje osnovana je 2018. godine sa sjedištem u Zadru te uspješno vodi financije, računovodstvo i knjigovodstvo nekoliko desetaka društava i obrtnika raznovrsnih djelatnosti.
Vodimo sve poslovne evidencije za društva i obrtnike na najsuvremeniji način, također poduzetniku i državi osiguravamo pouzdane informacije te se cijenama prilagođavamo ovisno o intenzitetu vašeg posla.
Škara Consulting d.o.o. nudi široki spektar računovodstvenih usluga:
- Obrt i slobodna zanimanja:
- Vođenje svih poslovnih knjiga i evidencija obrtnika (slobodnog zanimanja):
- knjiga primitaka i izdataka (KPI)
- knjiga ulaznih računa (URA)
- knjiga izlaznih računa (IRA)
- Pomoćne evidencije u skladu s propisima i potrebama obrtnika (slobodnog zanimanja)
- Evidencija popisa dugotrajne imovine
- Priprema i izrada mjesečnih, tromjesečnih i godišnjeg obračuna PDV-a
- Izrada poreznih prijava sa svim propisanim prilozima za utvrđivanje poreza na dohodak
- Prijave /odjave zaposlenika
- Izrada mjesečnih obračuna plaća zaposlenika s propisanim doprinosima i porezima, te priprema i predaja JOPPD obrazaca vezanih uz plaće u Poreznu upravu.
- Ostala izvješća i evidencije po dogovoru
- Trgovačka društva ( J.D.O.O. i D.O.O.)
- Vođenje knjige ulaznih računa (URA)
- Vođenje knjige izlaznih računa (IRA)
- Vođenje blagajne
- Evidencija popisa dugotrajne imovine
- Priprema i izrada mjesečnih, tromjesečnih i godišnjeg obračuna PDV-a
- Sastavljanje temeljnih financijskih izvještaja ( Bilanca, Račun dobiti i gubitka te bilješke uz financijske izvještaje)
- Ostala izvješća i evidencije po dogovoru
- Pomoćne evidencije u skladu s propisima i potrebama trgovačkih društava
- Prijave /odjave zaposlenika
- Izrada mjesečnih obračuna plaća zaposlenika s propisanim doprinosima i porezima, te priprema i predaja JOPPD obrazaca vezanih uz plaće u Poreznu upravu.
- Izrada poreznih prijava sa svim propisanim prilozima za utvrđivanje poreza na dobitak
Što očekujemo od klijenata
Kako naši klijenti od nas očekuju konkretne savjete te prilagođavanju njihovom poslovanju, tako i mi od naših klijenta očekujemo:
- Ažurnost u prikupljanju i dostavljanju podataka neophodnih za knjiženje i sastavljanje mjesečnih, tromjesečnih i godišnjih izvješća.
- Iznošenje svojih sugestija i prijedloga usluga jer je prije svega naš strateški interes zadovoljenje potreba naših klijenata s ciljem uspostave dugoročnih poslovnih odnosa baziranih prije svega na zadovoljstvu našim uslugama i kvalitetom obavljanja istih.
- Dostupnost u svakom trenutku u slučaju potrebnih upita s naše strane.
- Razumljivost – prilagođavanje klijenata našem načinu rada.